معرفی چهار گونه جدید برای فلور خزه ای ایران

Authors

سعید شیرزادیان

هرمزدیار کیانمهر

شیلا ستوده نیا

abstract

تعداد چهار گونه خزه متعلق به چهار جنس و چهار تیره از ارتفاعات هزار مسجد واقع در شمال خراسان برای نخستین بار از ایران گزارش می شوند. این گونه ها عبارتند از: pottia lanceolata, grimmia alpicola, bryum badium و ovthotrichum schimperi. شرح هر یک از گونه ها همراه با تصاویر مربوطه، محل جمع آوری و پراکنش آنها در دنیا توضیح داده می شود.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

چهار گونه جدید برای فلور خزه ای ایران

چهار گونه خزه به اسامی (physcomitrium pyriforme (funariaceae), bryum alpinum, pohlia elongata (bryaceae و fabronia pusilla fabroniaceae) متعلق به چهار جنس و سه تیره برای اولین بار از ایران گزارش می گردند. نمونه ها از مخمل کوه (واقع در شمال خرم آباد لرستان بین 13:48 تا 37:48 عرض جغرافیایی و 37:33 تا 23:33 درجه طول جغرافیایی) در طی ماه های بهمن و اسفند 80 و فروردین 81 از نقاط مختلف منطقه جمع آوری...

full text

دو گونه جدید از تیرۀ Grimmiaceae برای فلور خزه ای ایران

Two species of mosses, namely, Grimmia dissimulata and Schistidium pruinosum, belonging to the family Grimmiaceae collected from Khorassan Razavi province (NE Iran) are found new for the Iranian bryoflora. Based on the recent literature, 16 species of Grimmia and 13 species of Schistidium have been reported from Iran so far. Diagnostic characters, geographical distribution and illustrations are...

full text

معرفی گونه های جدید برای فلور ایران

گونه های cousiniaapiculata، ‍c. raddeana، scutellarialindbergii که از استان خراسان جمع آوری شده اند به عنوان گونه های جدید برای فلور ایران معرفی می شوند.

full text

funaria microstoma، گونه جدیدی برای فلور خزه ای ایران

با مطالعه روی فلور خزه های استان اردبیل، به یک گونه جدید به نام funaria microstoma bruch ex schmip. برخورد گردید که نخستین بار برای فلور خزه ای ایران گزارش می شود. این گونه متعلق به تیره funariaceae تحت راسته funariales می باشد. تیره مذکور دارای 13 جنس و حدود 300 گونه می باشد که در نواحی قطبی، معتدله و حاره ای سراسر جهان پراکنش دارند.

full text

مطالعه‌ای در فلور ایران شامل چهار گونه جدید و معرفی یک گونه جالب از تیره Rubiaceae

در جریان نام گذاری گیاهان جمع‌آوری شده بمنظور نگارش فلور ایران بزبان فارسی و تکمیل هرباریوم مرکزی ایران (TARI) چهار گونه جدید از جنس‌های Atraphaxis،  Centaurea ، Heliotropium و Serratula معرفی می گردد.

full text

گزارش جدید جنس تک گونه ای Monerma برای فلور ایران

جنس Monerma (Gramineae) به عنوان جنسی منوتیپیک (تک گونه ای) برای اولین بار برای فلور ایران گزارش می گردد.  Monerma cylindrica تنها گونه آن می باشد که از منطقه حفاظت شده سمسکنده (ساری) استان مازندران) با ارتفاع بسیار کم جمع آوری شده است.

full text

My Resources

Save resource for easier access later


Journal title:
رستنیها

Publisher: مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور

ISSN 1608-4306

volume 1

issue 1 2001

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023